پيام
+
*در كتاب سيرةالنبويه و الاثار المحمديه و جلد 6 بحارالانوار آمده است كه پيامبر به دو فرستاده خسرو پرويز پادشاه ايران فرمود: واى بر شما چه كسانى شما را امر كرده كه ريشها را بتراشيد و سبيل بگذاريد. عرض كردند پروردگار ما (كسرى). رسول خدا فرمود: «لكن ربّى امرنى باعفاء لحيتى و قص شاربى؛ پروردگار من مرا امر كرده كه ريش خود را بگذارم و شاربم را كوتاه كنم».*
* هاتف *
92/11/6
ولايت.وحدت.بصيرت
*حرمت تراشيدن ريش اجماعى است؛ شيخ بهايى در كتاب اعتقادات مىفرمايد: «تراشيدن ريش مانند ساير گناهان (قمار، سحر، رشوه) است و احدى از علماى اعلام در حرمت ريش تراشى خدشه نكردهاند. نيز محقق داماد در رساله خود (الشارع النجاة) آورده: «A}ان حلق اللحية حرام بالاجماع{A؛ تراشيدن ريش به اجماع همه علما حرام است». ضمنا سيره قطعيه متدينين از زمان حضرت آدم تا خاتم و حضرات ائمه معصومين(ع) بر اين بوده است و در*
ولايت.وحدت.بصيرت
*تاريخ نمىيابيم كه پيامبران الهى و اوصياى آنها و پيامبر اسلام و اوصياى آن حضرت و متدينين به آن حضرات ريش خود را تراشيده باشند*
ولايت.وحدت.بصيرت
*توجه: ملاک ريش گذاشتن آن است که در صورتش مقداري مو داشته باشد به طوري هر کس او را مي بيند بگويد ريش دارد و لازم نيست محاسن بلند بگذارد.*
ولايت.وحدت.بصيرت
*در انجام احكام الهى (مثل ريش گذاشتن, غسل جنابت) خجالت, شرم و حيا عذر حساب نمىشود . ريش گذاشتن که مايه ننگ و خجالتي نيست بلکه نشان فرد مسلمان و موجب وقار و هيبت مردان است.*